95 let cestovní kanceláře Čedok

16.12.2015 Čedok
Čedok je nejstarší českou cestovní kanceláří. Vznikl v roce 1920, tehdy ještě jako Československá cestovní a dopravní kancelář. Až o šest let později se poprvé objevila zkratka Čedok.

Čedok je nejstarší českou cestovní kanceláří. Vznikl v roce 1920, tehdy ještě jako Československá cestovní a dopravní kancelář. Až o šest let později se poprvé objevila zkratka Čedok.

Marketing na prvním místě: zkratka ČEDOK se poprvé objevila až ve dvacátých letech.

Mezinárodní rozsah potvrdilo spojení s maďarským Ibuszem, polským Orbisem a jugoslávským Putnikem v rámci středoevropské asociace AGOT, která později sdružovala na čtyři desítky cestovních kanceláří.

Jako první nasadil autokary

Čedok byl od prvopočátku symbolem novátorství a podnikatelského úspěchu. Jako vůbec první touroperátor v Evropě například nasadil k masovému objevování turisticky atraktivních pobytových míst do té doby neobvyklé dopravní prostředky: v luxusních autokarech Praga vozil první stovky českých turistů na dalmatské pobřeží Jadranu. Čedok tím položil základy dodnes neutuchající popularity zemí bývalé Jugoslávie mezi českými rekreanty.

Do začátku druhé světové války si Čedok udržoval silnou pozici na domácím trhu cestovních služeb a získal si velmi dobrou pověst i v západní a střední Evropě jako spolehlivý partner při organizování zájezdů zahraničních turistů do Československa.

Pak přišel rok 1948 a s ním znárodnění. Až do osmdesátých let byl Čedok dominantní cestovkou na tuzemském trhu. Po změně režimu v roce 1989 došlo na počátku devadesátých let k liberalizaci podmínek podnikání v cestovním ruchu, privatizaci státních podniků a k rychlému nárůstu konkurence v oboru. 

Pod křídly ODIEN Group

V roce 2007 získala majoritu v Čedoku společnost ODIEN Group. Silný nadnárodní finanční investor v Česku aktivně působil už tři roky před tím, když se stal většinovým akcionářem společnosti Avia. Zajímavostí je, že založení Avie je spojeno s výrobou letadel a leteckých motorů a právě jedny z prvních letů Čedoku se uskutečnily na palubách těchto letadel.

Éra letadel: Čedok jako první cestovka ve Střední Evropě organizuje letecké zájezdy.

V současnosti má Čedok největší pobočkovou síť na domácím trhu, moderní call-centrum, nabízí zájezdy do padesáti zemí na pěti kontinentech a k tomu další služby v rámci cestovního ruchu. Zřídil také dceřinou společnost v tureckém Istanbulu pod názvem Ahoy Turizm s filiálkou v Bodrumu na pobřeží Egejského moře, své zastoupení má i ve Vídni a Bratislavě.

Komplexní nabídka

Čedok je cestovní kanceláří s nejkomplexnější nabídkou služeb cestovního ruchu v Česku. Domácím cestovatelům nabízí pobyty u moře, na horách, v lázních, poznávací zájezdy, dovolenou šitou na míru, tuzemské zájezdy, lyžařské a golfové zájezdy, plavby po světových mořích, zájezdy na mezinárodní sportovní akce, služební, pracovní a tematické cesty, zajišťuje prodej letenek, železničních a lodních lístků, cestovního pojištění a víz. Zahraničním turistům zase poskytuje veškeré služby související s jejich cestou a pobytem v České republice. 

Rodinné stříbro: značka Čedok je dnes považována za jeden ze stěžejních národních brandů.

Cílová skupina Čedoku je tedy široká a zahrnuje jak individuální cestovatele všech příjmových skupin, tak i korporátní zákazníky a mezinárodní organizace, pro něž kancelář zajišťuje agendu služebních cest, organizaci incentivních akcí a teambuildingy.

Jak se cestovalo po otevření hranic

Čechoslovákům se na přelomu let 1989 a 1990 se změnou režimu otevřel svět. Po pádu železné opony pořádal Čedok jako jedna z prvních tuzemských cestovních kanceláří jednodenní autokarové výlety do příhraničních měst v Rakousku a Bavorsku, které se okamžitě staly hitem.

Otevření hranic znamenalo velké změny ve smýšlení českých turistů. „Ze dne na den upadl zájem o do té doby tradiční cíle, jako byly Maďarsko, Sovětský svaz či východní Německo, a naopak se objevila obrovská chuť objevovat západní státy,“ vypráví marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha.

U pobytových zájezdů zůstalo v hledáčku cestovatelů Chorvatsko, stejně jako dříve Jugoslávie, novým hitem se pak stal severní Jadran v Itálii. Klienti v té době žádali především autokarové zájezdy a ubytování v apartmánech bez stravování.

Nové možnosti

„Bylo to doba velkého oživení, objevování, nových možností. Tvůrci cestovatelských programů v Čedoku mohli v roce 1990 nabídnout téměř celý svět. Po mnohaleté odmlce tak vyslal Čedok první skupiny také do Izraele či Jihoafrické republiky, s Čedokem také vyrazil první zájezd na ostrov Tahiti, kde turisty vítali jako státní návštěvu. A také v Antarktidě se vylodila první skupina českých turistů i s nejstarším účastníkem ve věku 77 let,“ usmívá se Tomáš Brejcha.

Od druhé poloviny 90. let se začalo více létat, trend charterových letů pokračuje až dosud a stále posiluje. V druhé polovině devadesátých let upřednostňovali cestovatelé levné apartmány či tříhvězdičkové hotely se snídaní nebo polopenzí. A oblíbené cíle? „Především Mallorca, Kanárské ostrovy, Egypt, Tunisko a Řecko,“ vypočítává šéf marketingu.

Nyní jsou ceny nižší

Pokud srovnáme ceny zájezdů v 90. letech minulého století a v současnosti (a bereme přitom v potaz kupní sílu), jsou ceny aktuálně nižší. Vyplývá to z toho, že nabídka je širší, cestovní kanceláře nabízejí řadu slev a zájezdy jsou k mání i ve „výprodeji“ v tzv. last minute režimu.

Dnešní klienti vyhledávají letecké zájezdy s ubytováním ve čtyř- a více hvězdičkových hotelech s polopenzí nebo all inclusive. Oproti začátku devadesátých let se tak významně proměnily představy Čechů o vlastní dovolené. Navíc žádají kratší dovolenou v délce zhruba osmi dnů. Zajímavostí však je částečná renesance autokarových zájezdů, a to i jednodenních. „Svým způsobem se tak Čedok a jeho klienti vrací ke kořenům,“ říká Tomáš Brejcha.

Věděli jste že: v porovnání se současností byly dřívější zájezdy Čedoku podstatně delší? Typický evropský zájezd trval až dvacet dní, ty zámořské i několik měsíců. Prohlídkou jednotlivých měst turista trávil i tři dny!

Příklady poznávacích zájezdů

Rok 1994

Okruh Švýcarskem – 11 290 Kč, autokarem
Malý okruh Itálií – 8 990 Kč, autokarem
Okruh Andalusií – 22 950 Kč, letecky

Srovnání cen

Egypt, plavba po Nilu – poznávací zájezd
1993 – 29 990 Kč (9 dnů)
2014 – 15 990 Kč (8 dnů)
Kypr – pobytový zájezd k moři ve 3* hotelu
1991 – 25 890 Kčs
2014 – 31 290 Kč (širší stravování)
Chorvatsko – Tučepi – 4* hotel
1991 – 12 830 Kčs (pouze snídaně)
2014 – 35 690 Kč (all inclusive)
Pozn.: Vzrostl zájem o Chorvatsko ze strany turistů z jiných zemí 

UložitUložit

UložitUložit