Rakousko (nejen) pro motorkáře

25.5.2016 Tomáš
Jízda na motorce je jako virus. Jakmile se jednou nakazíte, už vás jen tak něco nedonutí se té vášně vzdát. Navíc když je všude spousta zábavných cest, kde si můžete za řídítky vychutnat každou vteřinu. Jedním z největších pokušení pro motorkáře jsou trasy v sousedním Rakousku. Tamní alpské trasy si ale užijí všichni – i řidiči automobilů. A koneckonců i cyklisté, když se rozhodnou prověřit kondičku.

Motorkáři z Čedoku

Generální ředitel Čedoku Radek Drechsler, stejně jako ředitel IT Pavel Dvořák a marketingový ředitel Tomáš Brejcha rádi vyrážejí na motocyklech nejen po Česku, ale i za humna. Rakousko přitom považují za dokonalé „pískoviště“, kde si vyhrají všichni motorističtí nadšenci. 

Grossglocknerská vysokohorská silnice

Jednou z nejúžasnějších rakouských silnic je Grossglockner Hochalpenstrasse. Asfaltový pás vinoucí se jako stužka Salcburskem a Korutany vás zavede na nejrůznější vyhlídky, které vám nejdřív vezmou dech a pak vás donutí cvakat fotoaparátem (nebo mobilem) o sto šest. Nádherný je pohled z Edelweissspitze (2 571 metrů nad mořem) či Franz -Josefs - Höhe (2 369 metrů). Je přitom jedno, jestli se na tuto silnici vydáte ze salcburské nebo korutanské strany. Žasnout budete tak jako tak.
 
Vrcholem jízdy (a je jedno, jestli na motorce nebo v autě) je průsmyk Hochtor, který je s nadmořskou výškou 2 504 metrů nejvyšším bodem trasy. „Uvidíte odsud přes 30 třítisícových vrcholů Alp a z toho se vám může zatočit hlava,“ říká marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha, který patří, stejně jako generální ředitel firmy Radek Drechsler a ředitel IT Pavel Dvořák, k velkým motocyklovým fandům. Grossglockner Hochalpen-strasse je 48 kilometrů ryzího potěšení, dokonalá silniční horská dráha s 26 číslovanými zatáčkami a 1 748 metry převýšení.

 

„V zimním období od listopadu do dubna je silnice uzavřena, takže si vyjížďku naplánujte nejpozději na konec října,“ radí Radek Drechsler. Důvody, proč je silnice mimo provoz, jsou prosté – je tu zima. A opravdu velká. Vždyť v horních částech trasy bývají v celoročním průměru tři pod nulou. Navíc také často fouká. A z nebe rovněž pořád něco padá. Pokud myslíte na noční projížďku, tak na tu také rovnou zapomeňte – Rakušané na noc silnici uzavírají. Navzdory všem omezením je ale Gross - glocknerská vysokohorská silnice skutečnou cukrárnou pro všechny milovníky jedné stopy.

 
Každá legrace ovšem něco stojí, takže si připravte zhruba 25 eur za celodenní kartu. A také se připravte na to, že tu rozhodně nebudete sami – občas tu bývá tak trochu nával. Čirou esenci radosti si prostě chtějí užít všichni. A jestli si troufáte, můžete sednout na kolo a celou trasu si střihnout vlastními silami. Je to ale jen pro opravdové drsňáky – ti nejlepší amatérští borci tu každý rok, první červnovou neděli, bojují o korunu krále Grossglockneru. Už jen z toho pomyšlení vás rozbolí nohy…

Sedlo Timmelsjoch

Dalším rájem motorkářů je pak tyrolské sedlo Timmelsjoch. Zdejší úsek je plný ostrých serpentin zasazených do úžasného prostředí Alp. Při cestě vás nejdříve rozzáří předkrm vykouzlený z vraceček a krátkých rovinek, na nichž si úžasně pohrajete s motocyklem, hlavním chodem pak je samotné sedlo Timmelsjoch ve výšce 2 509 metrů nad mořem. 

Alpské silnice svádějí k rychlejší jízdě, ale dejte si pozor - policisté jsou v Rakousku přísní.

Přes Timmelsjoch se můžete přehoupnout z Ötztalského údolí do jihotyrolského Merana, kde si užijete italskou pohodu. Anebo můžete jet opačným směrem s cílem v Ötztalu, kde se před čtyřiadvaceti lety našly zmrzlé ostatky muže z ledu, dnes již legendárního Ötziho. Za denní kartu zaplatí motorkáři 12 nebo 14 eur, podle toho, jestli jedou jen jedním směrem nebo se chystají i zpět, řidiči aut pak 14 nebo 18 eur. Vzhledem k nadmořské výšce a povětrnostním podmínkám přitom platí podobná omezení jako v případě Grossglockneru.
 
Sedlo Timmelsjoch si oblíbili i cyklisté, jejichž výkony vás přinutí smeknout. Nebo se s nimi popasovat po svém. Čekají vás ale hodiny dřiny při stoupání na vrchol a pak prudký sjezd, při němž si užijete dost adrenalinu, ovšem rozhledy jsou tu báječné – když máte štěstí na počasí.

 

 

Nockalmstrasse

A posledním rakouským tipem je 34 kilometrů dlouhá vyhlídková silnice Nockalmstrasse, po níž se motorkáři prokličkují zelenými korutanskými pastvinami a modřínovými lesy, což je úchvatný zážitek. „Je to hezká silnice a není na ní tak velký provoz, jaký třeba bývá na Grossglockneru,“ doporučuje Pavel Dvořák. „Okolní Nockberge, doslova Nokové hory, jsou nádherné. Nejsou zarostlé, ale holé, mají připomínat noky do polévky,“ směje se Radek Drechsler. A přidává tip, jak ušetřit za průjezd.
 
„Stačí se v místě ubytovat, pak dostanete kupóny, které vám jízdu zdarma umožní,“ říká s tím, že Nockalmstrasse je jednou ze základních rakouských tras pro každého motorkáře. Pravověrný motorkář, ale i nadšenec do aut, tady najde všechny typy zatáček – vracečky, vlásenky i rychlé táhlé zákruty. Silnice má navíc kvalitní asfalt, který umožňuje trochu více šlapat na tempo. Problémem na odkrytých svazích ale může být vítr. To může být potíž hlavně pro motorkáře a cyklisty, kteří se sem také ve velkém vydávají.
 
Nockalmstrasse si nemusíte projet jen sem a tam, ale můžete si vytvořit i okruh – z Ebene Reichenau přes sedlo Schiestelscharte (ve výšce 2 004 m) a další sedlo Eisentalhöhe (2 042 m) dorazíte do vesnice Innerkrems, kde se neotočíte, ale vydáte se k severu do povodí Mury a pak zpět do Ebene Reichenau přes Thomatal a sedlo Turracher Höhe. Stojí to za to.

Tip na ubytování

Chcete-li si užít alpské silnice naplno, budete potřebovat alespoň pár dnů. Adrenalin z jízdy můžete vyplavit třeba v pohodlí hotelu Hunguest v Heiligenblutu, což je čtyřhvězdičkový komplex, který leží doslova na dosah od Grossglocknerské vysokohorské silnice. Díky ubytování si přitom můžete slavnou silnici vychutnat i bez mýtného.
 
Další možností je také tříhvězdičkový hotel Oswald u Mölltalského ledovce v Mallnitzi. Leží v nadmořské výšce 1 200 metrů na okraji národního parku Vysoké Taury a je ideálním místem k výšlapům na zdejší třítisícovky či k parádním motoristickým (nebo cyklistickým) výjezdům.
 

Klíčová slova: Čedok, Rakousko 

UložitUložit